Matkalla  huipulle

Ikääntyvien palvelu vaatii ammattitaitoa
A A A
Ajankohtaista
5.1.2011

Ikääntyvien palvelu vaatii ammattitaitoa

Väestörakenteen ja matkailijoiden ikääntymisen myötä myös palveluiden käyttäjien tarpeet muuttuvat. Lapin korkeakoulut tarjoavat nyt tilaisuutta kehittää osaamista ikääntyvän ihmisen kohtaamisessa erilaisissa asiakaspalvelutilanteissa.

Väestörakenteen ja matkailijoiden ikääntymisen myötä myös palveluiden käyttäjien tarpeet muuttuvat. Lapin korkeakoulut tarjoavat nyt tilaisuutta kehittää osaamista ikääntyvän ihmisen kohtaamisessa erilaisissa asiakaspalvelutilanteissa.

Ikääntyvien asiakkaiden kohtaaminen erilaisissa palvelutilanteissa vaatii monipuolista ammattitaitoa. Asiakaspalvelutehtäviin osallistuvilta vaaditaan entistä syvällisempää ymmärrystä senioreiden valintojen ja toiveiden taustoista sekä heidän kulutustottumuksistaan ja elämäntyyleistään nyt ja tulevaisuudessa. Vanhuuteen liittyy myös monia stereotyyppisiä näkemyksiä, joiden tiedostaminen on entistä tärkeämpää. Asiakaslähtöinen palveluiden kehittäminen ja innovointi sekä entistä parempi verkostoituminen ikääntyvien asiakkaiden palvelutilanteissa ovat tulevaisuudessa palveluyritysten valtteja.

Rovaniemellä käynnistetään helmikuussa 2011 oppisopimustyyppinen täydennyskoulutus Ikäosaaminen alueellisissa matkailu-, kulttuuri- ja hyvinvointipalveluissa. Toteutettava koulutus on Lapin korkeakoulukonsernin eri koulutusorganisaatioiden yhteisponnistus. Koulutuksen suunnittelu- ja toteutustyöstä vastaavat Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu, Lapin yliopisto ja Rovaniemen ammattikorkeakoulu. Suunnittelutyössä on ollut mukana myös Ammattiopisto Lappia. Koulutus on osa Lapin korkeakoulukonsernin yhteisen Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutin toimintaa.

Koulutus on tarkoitettu korkeakoulutetuille, oppisopimustyyppisestä täydennyskoulutuksesta kiinnostuneille matkailu-, kulttuuri-, ja hyvinvointipalveluiden työntekijöille. Koulutus toteutetaan tiiviissä yhteistyössä opiskelijoiden työnantajien kanssa. Tavoitteena on, että koulutukseen osallistuvan työntekijän oppiminen hyödyttää koko työyhteisöä ja vastaa sen tarpeisiin. Koulutuksessa perehdytään ikääntyvien ihmisten kohtaamiseen asiakaspalvelutilanteissa monipuolisesti, ja tavoitellaan senioriasiakkaiden entistä syvällisempää ymmärtämistä. Koulutuksessa myös konkreettisesti kehitetään palveluita, jotta tämän kohderyhmän tarpeisiin voidaan tulevaisuudessa vastata entistä monipuolisemmin.

Noin 70 % opiskelusta on työstä oppimista. Tietopuolista opetusta 30 opintopisteen laajuisista opinnoista on noin neljännes. Koulutukseen osallistujan tukena ovat koulutuksesta vastaava opettaja, ja työpaikalla tapahtuvasta ohjaamisesta vastaa työnantaja tai työpaikkaohjaaja. Koulutukseen osallistuvat ovat normaalissa työsuhteessa koulutuksen aikana.

Hakuaika Ikäosaaminen alueellisissa matkailu-, kulttuuri- ja hyvinvointipalveluissa oppisopimustyyppiseen koulutukseen on 10.1.–11.2.2011. Koulutus käynnistyy helmikuun lopulla ja on kestää v. 2011 loppuun. Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama koulutus on maksuton osallistujalle ja työnantajalle.

Lisätietoja koulutuksesta:

http://www.ramk.fi/fi/Hakijalle/Opiskelu_tyon_ohessa/Oppisopimustyyppinen_koulutus.iw3
Heidi Kaihua
Puhelin 020 798 5788
Sähköposti: etunimi.sukunimi@ramk.fi
Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutti (MTI)
Viirinkankaantie 1
96300 Rovaniemi
Verkkopalvelumme käyttää evästeitä, lue lisää evästeistä. Jatkamalla sivuston selailua hyväksyt evästeiden käytön. [Hyväksyn ehdot]
OK