Matkalla huipulle



Etusivu / Matkailukohteet elämyksien aiheuttajina, imagon vahvistajina ja identiteetin luojina
A A A
Ajankohtaista
5.10.2015

Matkailukohteet elämyksien aiheuttajina, imagon vahvistajina ja identiteetin luojina

Professori Johan Edelheimin uusin teos Tourist Attractions: From Object to Narrative käsittelee alueellista identiteettiä ja matkailunähtävyyksien roolia paikan imagon vahvistuessa.

Edelheimin mukaan matkailu nähdään hyvin usein pelkästään vapaa-aikaan kuuluvana osana. Hyvin vähän matkailua on käsitelty poliittisesta näkökulmasta. Tourist Attractions: From Object to Narrative teoksen punaisena lankana on miten matkailunähtävyys on sellainen kuin se koetaan ja miten nähtävyyksien lähellä asuvat muovaavat oman identiteettinsä tämän myötä. Aiemmin kukaan ei ole esittänyt näitä kysymyksiä.

- Pääkiinnostukseni oli millä tavalla matkailunähtävyydet rakentavat ja muokkaavat kansallisidentiteettiä alitajuisesti. Huomasin pian että nähtävyyksistä on kirjoitettu aiemmin varsin pinnallisesti, Edelheim kertoo.

Uusi teos jakautuu kolmeen osaan. Ensimmäisessä osassa käsitellään matkailunähtävyyksien määrittelemistä, johtamista ja ylläpitoa.

- Ensimmäisessä osassa annan neuvoja mitä hyvässä matkailunähtävyydessä pitää olla ja millaisia juttuja menestyjät, ja vastaavasti epäonnistujat, ovat tehneet, Edelheim toteaa.

Teoksen toisessa osassa keskeisessä osassa on konstruktivismi ja millä tavalla nähtävyydet muovautuvat ajatuksissamme. Edelheim toteaa, että teoksen keskimmäinen osio on samalla myös poliittisin osio.

- Matkailukohteissa ja nähtävyyksissä tarinan kokonaisuuden kannalta kulttuurisesti vaietaan tietyistä asioista. Esimerkiksi Rovaniemen nimi pohjoissaameksi on Roavenjárga. Tämä tarkoittaa niemeä jossa on erittäin vähän kasvillisuutta. Rovaniemen kaupungin kotisivuja katsottaessa huomaa kuitenkin että kielellinen historia ei sovi tarinoihin joita sivulla nostetaan esiin. Näin ollen kulttuurinen määritelmä peittää kielelliset historiat, Edelheim toteaa.

Populaarikulttuurilla on suuri merkitys matkailussa ja määrittelyissä. Edelheimin mukaan Rovaniemi nähdään ja esitellään mieluusti Joulupukin kotikaupunkina, siinä missä kittiläläinen esittelee itsensä mainitsemalla Levitunturin.

Teoksen viimeinen osa keskittyy elämyksiin ja toimii samalla aiempien osien yhteenvetona. Edelheim pyrkii osoittamaan miten suunnitellut tapahtumat loppujen lopuksi tapahtuvat kuitenkin elämyksen kokijan pään sisällä. Edelheimin mukaan ihminen on loppujen lopuksi näyttelijä, joka astuu matkailun näyttämölle muiden näyttelijöiden kanssa tuottamaan matkailua.

- Teoksen viimeinen osio sisältää neuvoja ja vihjeitä miten voi tarjota elämyksiä joista ihmiset voivat nauttia ja saavat haluamansa kokemuksia, Edelheim sanoo.


Teoksen julkaisutilaisuus järjestetään keskiviikkona 7.10. klo 11.30 Oppipojan Mestari-kabinetissa.


Professori Johan R. Edelheim toimii johtajana Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutissa. Uusi teos jatkaa Edelheimin vuonna 2007 valmistuneessa väitöskirjassa The bushranger and the big banana: a cultural studies critique of tourism studies käsiteltyjä teemoja.

Johan R. Edelheim: Tourist Attractions: From Object to Narrative, Channel-View Publications, Bristol, UK, 2015

Johan Edelheimin haastattelu Australian yleisradio ABC:n sivuilla 

Lisätietoja:
Johan Edelheim
johan.edelheim@ulapland.fi
(0)40 484 4499


Verkkopalvelumme käyttää evästeitä, lue lisää. Jatkamalla sivuston selailua hyväksyt evästeiden käytön. [Hyväksyn ehdot]
OK