Matkalla huipulle



Etusivu / Pro gradu -tutkimus: Eläinpuiston markkinointiviestintä petovihan tyynnyttäjänä
A A A
Ajankohtaista
31.5.2017

Pro gradu -tutkimus: Eläinpuiston markkinointiviestintä petovihan tyynnyttäjänä

Eläinten hyödyntäminen matkailutoiminnassa on ajankohtainen yhteiskunnallinen aihe. Tähän teemaan liittyy myös se, miten eläimet näkyvät osana markkinointiviestintää.

Tiina Kumpuniemi tarkasteli pro gradu -tutkimuksessaan, miten eläimet esitetään Ranuan eläinpuiston matkailumarkkinoinnissa. Työn empiirisenä kohteena olivat Ranuan eläinpuiston internet-sivujen kuvat (yhteensä 71 kappaletta), joita Kumpuniemi tutki semioottisen kuva-analyysin keinoin.

Tulokset osoittivat, että eläinpuiston internetsivujen kuvissa eläimet esitetään hyvinvoivina ja luonnollisessa ympäristössään. Eläimet esitetään yleensä vapaina – vankeuden merkit pidetään piilossa. Pedoilla on puiston markkinointiviestinnässä keskeinen rooli, mutta niiden petomaisuutta ei korosteta vaan ne esitetään lempeinä tai veikeinä.

Kuvat toisaalta murtavat ja toisaalta vahvistavat vallitsevia yhteiskunnallisia asenteita eläimiä kohtaan. Petojen esittäminen lempeinä voi vähentää ihmisten petovihaa. Toisaalta huonolaatuiset kuvat jyrsijöistä vahvistavat jyrsijöiden asemaa vähemmän tärkeinä ja vähemmän arvostettuina eläiminä.

Kumpuniemen tutkimus toimii ajatusten herättäjänä niin eläinkohteiden edustajille kuin meille kaikille. Millaisiin – ehkä alitajuisiinkin – vaikuttimiin perustuvat markkinointikuvia koskevat valinnat? Mikä on kuvien sanoma ja miten se välittyy suurelle yleisölle? Miten eläinten näkeminen mainoksissa vaikuttaa meihin ja meidän valintoihimme? Mitä ylipäänsä ajattelemme siitä, että eläimiä käytetään markkinoinnissa?

Tiina Kumpuniemi: Eläinkuvien tuottamat merkitykset matkailun markkinointiviestinnässä: Semioottinen kuva-analyysi Ranuan eläinpuiston nettisivuista.

Tutkielman ohjaajana toimi yliopistonlehtori Monika Lüthje.

Lapin yliopiston matkailututkimuksen pro gradu -tutkielmat julkaistaan Lauda-julkaisuarkistossa.