Matkalla  huipulle

Pro gradu -tutkimus: Matkailuyritysten emännät ja isännät
A A A
Ajankohtaista
22.6.2017

Pro gradu -tutkimus: Matkailuyritysten emännät ja isännät

Millaisia ovat matkailuyritysten emäntien ja isäntien roolit? Miten emännät ja isännät luovat vieraanvaraisuutta?

Päivi Harjulan pro gradu -tutkimus kohdistui matkailualan yrittäjäpariskuntiin. Tutkimusaineistona oli 12 lehtiartikkelia kuvineen.

Tulokset osoittivat, että matkailualan yrittäjäpariskunta – isäntä ja emäntä – tuovat itseään esille mediassa enimmäkseen työn ja työroolien avulla. Työtä kuvaamalla erotellaan toisistaan isännyyttä ja emännyyttä ja työnteon kautta luodaan kuvaa myös vieraanvaraisuudesta. Omasta yksityiselämästä ei juurikaan kerrota lukijoille, vaan se jätetään kulissien taakse.

Sukupuolirooleja tuotetaan ja esitetään varsin perinteisesti. Emännät kuvataan huolehtimaan ruuanlaitosta, majoitustilojen järjestämisestä ja vieraiden viihtymisestä. Suurin osa tutkituista media-aineistoista esitti matkailuyrityksen emännän entisaikojen maatilanemännän kaltaisena hahmona. Isännät puolestaan toimivat enemmän liikkeenjohdollisissa tehtävissä, hoitavat rakentamisen ja nikkaroinnin sekä muut fyysistä voimaa vaativat työt.

Yhteiskunnassa tapahtuneet muutokset sukupuolirooleissa näkyivät aineistossa kuitenkin jossain määrin: muutamassa artikkelissa tuotiin esille tasa-arvoa yrittäjyydessä ja vähemmän sukupuolittuneita työrooleja.

Päivi Harjula: Matkailun vieraanvaraisuuden sukupuoliroolit suomalaisessa media-aineistossa. Kriittistä lähilukua.


Tutkielman ohjaajana toimi professori Soile Veijola.

Lapin yliopiston matkailututkimuksen pro gradu -tutkielmat julkaistaan Lauda-julkaisuarkistossa.

Verkkopalvelumme käyttää evästeitä, lue lisää evästeistä. Jatkamalla sivuston selailua hyväksyt evästeiden käytön. [Hyväksyn ehdot]
OK